Search

Kā ēst apzināti? 7 PUNKTI

7. Pieturas punkti – kā ēst apzināti


1. Pauze. Pirms iecerētās uzkodas vai maltītes ieturi mazu pauzi, ieelpot un ievērot – kādas domas vai sajūtas ir esošas un aktuālas šajā brīdī? Īpaši pamanot tās, kas saistītas paredzēto ēdienu. Vai šīs domas varētu sniegt kādu informāciju par izvēlēm cik daudz, ko un kad ēst? Vai skaidrot īpašas ēdienkāres?


2. Novērtē ēdienu, kas servēts tev priekšā ar visām maņām. Vizuāli, kāds tas izskatās, kādas formas? Cik liela ir ēdiena dažādība uz šķīvja? Vai bļodiņa ir silta vai pats ēdiens ir vēss, vai silts? Vai tas izdod kādas skaņas? Pieskaries ēdienam - izpēti, kāda ir ēdiena struktūra, vai tas ir raupjš, maigs? Pasmaržo ēdienu. Tas sniedz tik daudz informācijas – vai tev patīk šī ēdiena smarža, vai izjūti jau gandrīz kā tas garšo? Sajūti ēdiena smaržu ar abām nāsīm.





3. Ieliec kumosu ēdiena mutē, un vēl mirkli nesāc košļāt. Sajūti – ēdienu uz mēles, vai tam ir garša, tekstūra? Kad esi gatava, kārtīgi sakošļā un centies būt pēc iespējas klāt esošāka šim brīdim - pievērs uzmanību garšai, pamanot, kad tā ir visspēcīgākā, kad samazinās.


4. Pieņem apzinātu lēmumu norīt kumosu, kad jūti – esi guvusi viesu iespējamo garšas baudījumu no šī kumosa. Kad esi beigusi šo kumosu, uz mirkli noliec instrumentus, lai sajustu sava ķermeņa atbildes reakciju un pēcgaršu. 5. Turpini baudīt maltīti šādā veidā un ik pa laikam ieklausoties savā ķermenī un pieredzē, ko brīdis sniedz. Apmēram maltītes vidū vari uz mirkli apstāties un sajust – cik izsalkusi vēl esmu? Cik pilna, paēdusi? Un pieņemt lēmumu par to cik daudz no tā, kas ir uz šķīvja vēl vēlies.


6. Pateicība – gan ēdienam, gan ķermenim. Velti arī mazu brīdi, lai pārdomātu, kā šis ēdiens pie tevis nonāca. Kas bija iesaistīti tā pagatavošanā? Cik daudz laika tas prasīja? Kādus resursus – sauli, ūdeni, zemniekus? Tāpat kā tas nonāca līdz veikala plauktam un pārējos iesaistītos. Tas ir apbrīnojami, cik lielu uztura dažādību varam baudīt diendienā.


7. Prakse, prakse, prakse. Sākotnēji viss šis process var šķist savāds vai lēns, taču ar laiku arī ēšanas temps var tikt pielāgots – ja esi mājās viens, tas ir cits, ja esi birojā – cits - arvien saglabājot apzinātību gan ēdot vienatnē, gan ar kolēģiem. Tā ir kā muskulis, kas regulāri jātrenē.

Labu apetīti!


Kuru punktu Tu jau pildi?

0 comments

Recent Posts

See All